Friday, April 1, 2011

Anda Ingin Bisnes Sendiri? Banyakkanlah Membaca Buku-Buku Mereka yang Berjaya


Kalau kita membaca buku-buku mengenai mereka yang berjaya dalam bidang perniagaan di persada antarabangsa, majoriti kejayaan mereka ini bermula dari langkah kosong.

Mereka menaiki tangga kejayaan dengan menapak dari satu anak tangga ke satu anak tangga yang lain.
Umpamanya SONY.. apabila founder SONY memulakan perniagaan beliau tidak tahu jenis apa perniagaan yang harus dimulakan tetapi beliau nekad dengan mengambil beberapa jurutera untuk merekacipta produk elektronik.

Kegagalan demi kegagalan beliau alami sehinggalah pada suatu hari jurutera-jurutera SONYsecara tidak sengaja ter "design" transistor yang paling kecil pada masa itu.

Dari situlah terciptanya WALKMAN.



Begitu juga dengan dengan 2 orang jurutera yang baru habis tamat pengajian kejuruteraan yang bernama Hewlet dan Packard.

Mereka juga tidak tahu jenis perniagaan yang harus mereka mulakan tetapi mereka juga nekad tidak mahu makan gaji. Design awal mereka adalah mencipta "urinal basin" iaitu tempat orang lelaki kencing berdiri... Dari kegagalan lah mereka mencipta kejayaan.

Kegagalan mereka untuk mencapai kejayaan harus kita jadikan satu motivasi pada kita untuk berjaya.

Tidak semestinya mereka yang mempunyai sekeping ijazah boleh memulakan bisnes sendiri. Yang penting adalah bekalan kemahiran, kreativiti dan minat untuk memulakan perniagaan.


Perhatikan Bill Gates umpamanya. Beliau tidak habis belajar hingga ke peringkat sekolah menengah. Tetapi dengan kemahiran & kreativiti beliau, beliau berjaya dalam industry yang menghasilkan berbillion dollar setahun untuk Microsoft.

Tetapi dinafikan juga beliau jugak menciplak design orang lain untuk menambahkan lagi kejayaan Microsoft...

Hanya saudara saudari saja yang boleh menilai maksud yang tersirat & tersurat di sanubari saudara saudari sekelian..


No comments:

Post a Comment